Animatie Klok

 

Voor deze les hebben we geen materialen nodig, enkel PSP en Animation Shop
Vergewis er je van dat in de palettenbalk van PSP je opties voor gereedschappen open staat.

Ga naar Beeld / Paletten / Opties voor gereedschap

Je kan zien of de balk open staat, als er een klein zwart randje rond het icoontje zit

 

1.         Open in PSP een transparante afbeelding 450 / 450

2.       Zet  de voorgrond op grijs, de achtergrond op wit
Maak een verloop met deze kleuren

3.       Neem je selectiemateriaal
en zoek in de balk bovenaan je selectietype naar een zeshoek (mag ook achthoek zijn)

4.       Trek een selectie in je werkje. Misschien kan je het niet meteen de juiste vorm geven, dat geeft niet

5.       We gaan de vorm netjes aanpassen.

 

6.       Ga naar Selecties /Selectie bewerken



Je krijgt dit

7.       Klik op de D toets, je kan nu de selectie netjes trekken zoals je ze wil.

Probeer dit te bekomen, de zijden zijn nu allemaal gelijk

Klik op de M op je toetsenbord

8.       Ga terug naar Selecties/ selectie bewerken

9.       Vul je selectie met je verloop

10.     Selecties / Selectie wijzigen /inkrimpen met 18 pixels

11.       Klik op de delete toets

12.     Selecties / Omkeren


 

13.     Effecten /3d effecten /afschuining binnen




 

 

14.     Selecties / Niets selecteren

15.     Ga naar je materialen  / zet de voorgrond op rood

 

16.     Neem je pen  en sluit in je materialen de achtergrondkleur


Van punt tot punt tekenen
 



 

17.                            Trek de middellijn . Zet de punt in de linker hoek en trek naar de rechterhoek
Klik met de rechtermuis Toepassen

18.                            Doe hetzelfde met de verticale hulplijn (zet ze netjes in het midden)

Je hebt nu dit




 

19.                            Zet in je lagenpalet de vector om in een rasterlaag (rechtermuis) en noem je laag alvast  hulplijnen (die moeten later verdwijnen)

 

 

20.   We gaan nu de cijfers op de klok zetten
Zet in je materialen de achtergrondkleur open (zwart) / Sluit de voorgrondkleur
Neem je tekstgereedschap en maak als vector  / We beginnen op de middellijnen met de 12 

Klik in je werkje met je tekstgereedschap en schrijf 12 in een lettertype dat een goede verhouding heeft met je werkje


Zet de vectorlaag om in een rasterlaag (rechtermuis)
Neem je verplaatsingsgereedschap  en zet de 12 netjes in het midden bovenaan

Neem je tekstgereedschap en schrijf een 3 / omzetten in rasterlaag en in de rechter hoek plaatsen met je verplaatsingsgereedschap

 

21.     Herhaal nr 20 tot je al de cijfers ingevuld hebt

22.    Let er op dat de cijfers symmetrisch tegenover elkaar staan , zoals je ziet kan je elk cijfer apart verplaatsen. Staan de cijfers naar je zin?

23.   Sluit dan even de onderste 2 lagen

24.    Lagen /Samen voegen /Zichtbare lagen samenvoegen

25.   Open terug de onderste 2 lagen (Geef je lagen een naam, zie voorbeeld)

26.   Ga op de bovenste laag staan
Neem je pen en trek 2 lijnen voor de grote en de kleine wijzer Zet de voorgrondkleur op blauw  (of een kleur naar keuze) / achtergrond gesloten en neem pendikte 6 en werk zoals bij nummer 17
je krijgt dit

27.    Zet de vector terug om in een rasterlaag

 

28.   We beginnen nu met de secondewijzers. Hier blijven alle lagen intact.
Neem je pen, en zet de breedte op 2

29.   Verander je voorgrondkleur naar zwart

30.   Trek vanuit het midden op de loodlijn een lijntje tot 2 vakjes onder de 12

31.     Met de rechtermuis in je lagenpalet Vector/ omzetten in rasterlaag.

32.   Nu gaan we telkens de laag dupliceren en een rotatie maken en verscherpen

 

33.   Ga dus op de bovenste laag staan (de verticale secondewijzer)
Lagen /dupliceren
Afbeelding roteren /vrij roteren



30 rechts / O.K.

Aanpassen /scherpte /verscherpen
Neem  je verplaatsingsmateriaal en zet de wijzer netjes in het snijpunt midden op de hulplijn

34.   Lagen dupliceren/ roteren / verscherpen en op de goede plaats zetten… dit blijven herhalen tot je al de secondewijzertjes staan hebt

35.   Ga nu op de laag van de hulplijnen staan en verwijder die

36.   Maak de voorgrondkleur grijs / de achtergrond zichtbaar wit en maak een verloop 90/1

37.   Ga op de onderste laag staan en klik met je selectiegereedschap toverstokje in de klok  /
doezelen 0    

38.   Selectie wijzigen /uitbreiden 2 pix

39.   Vul de selectie met het verloop

40.   Selectie/niets selecteren

41.     Ga op de bovenste laag staan / Nieuwe rasterlaag

42.    Neem je selectiegereedschap  
en zoek selectietype “cirkel”

43.   Trek een kleine cirkel in het midden (indien het niet lukt ga dan selectie bewerken zoals bij punt 6 – 7 – 8)

44.    Vul de selectie met je verloop

45.   Effecten 3d effecten / afschuining binnen (staat nog goed)

46.   Selectie/ niets selecteren

47.    Zet in de onderste laag je watermerk

48.  We gaan over tot de animatie Sluit alle secondewijzers behalve de 12 (raster 2)

49.   Ga op een zichtbare laag staan en ga naar Bewerken /samengevoegd kopiëren

50.   Open Animation Shop en plak als nieuwe animatie

51.     Terug naar PSP Sluit de openstaande laag van de secondewijzer en open die daar boven

52.   Samengevoegd kopiëren

53.   Ga naar Animation Shop en plak na actieve frame en ga direct in die frame staan

54.   Terug naar PSP  / Sluit de openstaande laag van de secondewijzer en open die daarboven


 

55.  

56.   Samengevoegd kopiëren

57.   Ga naar Animation Shop (met de rechter muis in het laatste frame en plak na actieve frame

58.   Ga meteen in het laatste frame staan

59.   Herhaal steeds  de handelingen  (vanaf 54 ) tot alle lagen van de secondewijzer in je animation shop staan
Tip: rol even met de muis in de animatie om het beeld te verkleinen, dan zie je elk frame

60.   Als alle frames er op staan, dan ga je naar Bewerken / alles selecteren

61.     Animatie / eigenschappen van frame


Vul de snelheid in 60
 

62.   Ga de animatie bekijken

63.   Ben je tevreden sla het werkje dan als gif bestandje op

Succes